HTML

Blogidegen

Friss topikok

  • Anita 23: Á biztosan, van ott még csak egy kis biztatás hiányzik?:-)Írj valamit ,nézd meg, mennyi olvasód le... (2013.03.06. 09:33)
  • : Szia alakul már a köd?:-)nagyon eltűntél:-)biztosan sok minden történik veled ,gyerekek jól v... (2012.08.13. 20:27)
  • : Hát ez a nagy szabad ország ,itt mindent szabad:-( (2012.07.17. 13:59)
  • : Vallásos vagyok hiszem hogy ami megvan irva bekövetkezik,együtt vagy külön... (2012.05.25. 20:29)
  • : Kedves Csaba, nem hiszem, hogy a bibliai teremtéstörténet Éden-kerti fejezetei lejátszódtak volna,... (2010.03.11. 22:16)

Címkék

2008.12.23. 23:18 ződség

Üdv-vágy, tradíciók, bűntudat... Ezeken tűnődöm...
Örök vágy az ember önnön határainak lebontása. A próféták korának zsidó embere a kollektív identitásban kereste ennek lehetőségét, itt kereste temporális és lokális határainak átlépésére a megoldást... A nép keretei között... Nekem nem gond elhinni azt, hogy Isten igent mondott erre a vágyra... Megígérte, és gond nélkül meg is tartja, hogy örök népet alkot, mellyel el nem múló szövetséget köt... Ezzel annak, aki a kollektívumban keresi az üdvösséget, lehetősége nyílt arra, hogy egy örök nép szerves részeként találja meg kiteljesedését... Virtuális határfalai így leomlanak...
Az üdv-vágy másik módozata az egyéni identitásban, individuálisan keres kiteljesedést. Jézus korának emberét ez az individuális üdv-vágy ugyanúgy meghatározta, mint az önnön autonómiájától való rettegés, mely egyúttal mély, egzisztenciális bűntudattal is járt. Az autonóm döntés mindig magában hordozza a tévedés, és így a szenvedés lehetőségét is. Így az akkori ember, ha tudat alatt is, de felelősnek érezte önmagát a világ akkori arculatáért, és erre bizony mély bűntudattal válaszolt. Ígyhát Jézus feltámadása és váltsághalálának híre az akkori ember két meghatározottságát vette célba: egyrészt képes volt feloldani egzisztenciális bűntudatát önnön autonómiája és individualitása miatt, másrészt Isten igenlő válaszát tartalmazta az ember individuális üdvösségének vágyára... E két aspektus miatt vált mérhetetlenül népszerűvé a kereszténység megváltásról szóló üzenete a késő-antik világban...
Ma már más időket élünk: a mai ember kevésbé hajlamos rettegni és bűntudatot érezni önállósága, autonómiája miatt, mert azt sokkal inkább önnön elidegeníthetetlen, természetes sajátosságának tartja, mint a késő-antik ember... A mai ember sokkal inkább kész bűntudat nélkül használni önnön szabadságát... Éppen ezért nem gondolom azt, hogy a mai keresztény igehirdetésnek feltétlenül azt az utat kellene járnia, hogy újra bűntudatot ébreszt az emberben önállósága miatt, majd feloldja ezt a bűntudatot a megváltásról szóló hírrel. Szerintem ma sokkal hathatósabb tud lenni az Isten feltétlen szeretetéről szóló örömhír. Ez ugyanis képes mozgósítani az emberben már eleve meglévó forrásokat a jóra...
De van még egy gondolatom: azok az emberek, akik egy olyan fundamentális hitű közösségben nevelkedtek, melyek hajlamosak voltak magukra venni a késő-antik ember bűntudatát az autonómia, az önállóság miatt, kiszolgáltatottá válnak egy adott tradíció áthágása miatt érzett bűntudatnak is. Ez ugyanis az autonómia, az önállóság használását feltételezi, márpedig éppen ez van megbélyegezve egy ilyen közösségben...
Akárhogyan is, az embernek tudnia kell élni önnön autonómiájával... Én már nem fogok bűntudatot érezni amiatt, mert nem igazodom egy szubkultúra tradícióihoz... Az önállóság ugyanúgy felelősség, mint ajándék... És csak én tudom, miért is olyan jelentős ez a gondolat a számomra...
Nem hiszek a Gonoszban...
Nem hiszek a történelmen túli, végső ítéletben...
Nem hiszek a bűnben mint az ember azon alapvágyában, hogy minden gondolatával az Istentől való függetlenedést keresse...
De hiszek Isten feltétlen szeretetében, mely úttá teszi a hétköznapokat...
Hiszek  a megváltásban, mely visszavezet önmagamhoz, önmagam forrásaihoz...
És hiszek az értelemben, mely a lélek mélységeit is vizsgálja...
Hiszek önmagamban is, akit Isten az emberség minden adományával ellátott...

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vattamanygyula.blog.hu/api/trackback/id/tr126337719

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SA 2008.12.27. 20:09:12

Értem. Ok. De akkor, ha nem hiszel a a történelmen túli, végső ítéletben, akkor az ilyen helyeken miről van szó, mint pl. Máté 25,31? Istentől való függetlenedésünket maga Isten akarja, mert függetlennek teremtett. A bűn és a függetlenedés azonosítása nem tradíció, hanem szélsőséges hit. Lehet, hogy van olyan közösség, ahol ehhez a tévhithez igazodnak, de melyik az? Valóban a bűntudat fő oka a tradíciókhoz való nem igazodás? Biztos van ilyen is, hisz a bűntudat összetett pszichés jelenség, de magától a bűntől nem lehet? És a bűn az vágy? Nem inkább tett? Vagy nincs is bűn? Ha direkt tudva és akarva szembe megyek Istennel, az nem bűn? Attól még autonóm maradok, ha ne fordulok szembe azzal, akiből az autonómiám ered. Ha jól értem, három üdvtörténeti korszakot írsz le, durván a kollektív bűn, az individuális bűn és az autonómia korszakát. Az első kettő közt világos az átmenet, de a harmadik milyen történelmi változáshoz köthető?

gyvattam 2008.12.28. 10:45:17

Antal, mindabban, amiket itt leírtam, más fogalmi keretben mozgok... A lényege az, hogy egyértelműen kulturálisan és egzisztenciálisan meghatározottnak látszik néhány alapvető vallási fogalom és képzet kialakulása és módosulása... Ilyen az ítélet, a Gonosz és a bűn fogalma is... A három "korszak", amiről írok, a személyes individuumhoz való viszony alapján különül el... Hosszú gondolatok ezek, sok filológiai pepecseléssel, ide csak az esszenciáját írtam le az egésznek...

gyvattam 2008.12.28. 10:47:46

Ja, még annyit, hogy a történelmen túli ítéletben nem azért nem hiszek, mert nem találnék erre utaló szakaszokat az Újtestamentumban, hanem azért, mert látom, hogyan alakult ki ez a képzet... Az Ótestamentumban még nyoma sincs... Ugyanez a helyzet a Gonosz-szal és az emberről valahol a metafizikai térben "leválasztható", egységes entitásnak mutatott "bűn"-nel is...

SA 2008.12.31. 19:29:56

:D :D Azt hiszed, megúszod a választ azzal, hogy hosszabb filológiai fejtegetés mazsolái vannak a blogon, meg hogy más fogalmi keretben mozogsz? :D :D (Ezek a :D-k mosolygó fejek, amiket a blogol.hu oldalon be kell kapcsolni. Akkor alkalmazzák, ha viccnek szánnak valamit.) Az a hosszabb fejtegetés nagyon érdekelne. Már a nyáron beszéltél az egyéni és a kollektív bűn korszakairól, amiről már jóval korábban egy lelkigyakorlatot tartó kat. pap már többször beszélt már nekem. Lehet, paradigmatikusan nem vagyunk egy platformon, hisz akkor vagy te lennél katolikus, vay én lennék Te, de nem csak a blogból megismerve a gondolataidat, biztos van egy kulcs a két gondolti rendszer közti megértésre. :D Az elektromosságban hiszek, pedig látom, hogyan alakult ki az elektromosság képzete. És tudod, hogy ami modellt a mérnökök használnak a villamos jelenségek fizikai lényegéről, már rég elavult, de a műszaki gyakorlatban tökéletes, mert az eltérés a finomabb modell és a használt közt csak a számításokat bonyolítaná, és az eltérés messze a mérőműszerek hibája alatt maradna?

gyvattam 2009.01.01. 14:29:20

Antal, a blogomban ezzel a témával szeptember óta folyamatosan foglalkoztam, de igazán részletesen egy készülő könyvben fejtem ki, amit gondolok róla... Valójában az Énokh-apokalipszissel és az azutáni apokaliptikus és qumráni irodalommal való foglakozás során alakult ki bennem ez a vélemény. Ha akarod, a könyv eddig elkészült bevezetőjét szívesen átküldöm neked. Ami a "kollektív bűn"-t illeti... Én ilyesmivel sosem foglalkoztam. Kollektív identitás-egyéni identitás viszonyával igen - de az egészen más téma.

gyvattam 2009.01.01. 14:30:11

Sőt: nyár óta foglalkozom vele...

SA 2009.01.07. 22:10:11

(Nominálzavar kollektív bűn mai fülnek tényleg mást jelent a benesi dekrétumok korában. Itt, azt értettem tőled, lehet rosszul, hogy a makkabuskorig közösségi (rossz szóval kollektíven), majd egyénileg élték meg a bűn fogalmát. Rosszul értelek? Csak identitásról van szó? A könyvet meg érdeklődéssel várom, abból bizonyára megértem. Akkor a fejlődési sor: kollektív identitás- edyéni identitás- autonómia? Vagy egészen másról van szó? És mi az autonómia forrása, és mihez képest autonóm? Vagy megint mást értek, mint amiről szó van? Küld át a bevezetőt! Köszi!

gyvattam 2009.01.18. 17:08:58

Antal, megírnád nekem a gyvattam@hotmail.com-ra az email címedet? Valahová elszórhattam a címedet...

SA 2009.02.04. 22:42:50

A villámposta (email) címemet küldöm itt. Beszéltem Tamással. Kb. két héten belül hétfőn jönnek. Te nem jössz?
süti beállítások módosítása