Mózes és Izrael a Szinai alatt... Mózes eltűnik beláthatatlan időre, eltűnik az Úr is, Izrael pedig... magára marad...
A magárahagyottságnak ez a gyermeki érzése... teljesen logikátlan, irracionális tettekre készteti az embert, és így jártak az izraeliták is... Ápisz bikát, vagy valami ahhoz hasonlót öntött nekik, az ő kívánságukra, Áron... Ozirisz inkarnációjaként tisztelték Egyiptomban az Ápisz bikát... De bárminek gondolták is az izraeliták, az biztos, hogy termékenységi ünnepet ültek körülötte... "Leült a nép enni és inni, és felkelt játszani" - ahol a "játszani" aligha malmozást jelentett... Vagy sportjátékokról és táncokról, vagy - ami valószínűbb - orgiáról volt szó.
A puszta közepén... Egy földművelő-terméksenységi istent kerestek maguknak, a vándor nép... Az Isten helyett, aki kihozta őket Egyiptomból... Mindegy volt, hogy kit-mit, csak gyorsan valamit-valakit, mert "egyedül maradtunk"...
A gyermek sikoltott tudatuk legmélyén... "meghalok"...
Mózes meg magára vette (földhöz is vágta a frissen vésett kőtáblákat...)... Persze, egy bizonyos hivatkozási alapról, annak ellenére, hogy törvény még nem volt (és ezért nem lehetett törvényszegésnek venni, amit a nép csinált) jogos volt Mózes haragja: a hála és a hűség természetes emberi érzések... Nem kell törvény, hogy ilyesmi elvárható legyen valakitől... Nem tudom, mennyire lehet Pálnak azt a gondolatát elfogadni, hogy míg törvény nem volt, nem volt bűn sem, hiszen a szeretet a lelkiismeret és a bűntudat motorja...
2008.12.14. 19:27 ződség
1 komment
A bejegyzés trackback címe:
https://vattamanygyula.blog.hu/api/trackback/id/tr756337721
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
SA 2008.12.16. 19:23:57
A Szent István Társulat fordításában, ha jól emlékszem, a nép felkelt mulatozni. Nem tudom, milyen szót fordítottak játszani és mulatozni értelemben, de a Te feltételezésedet ez is erősíti.
Áron mondja, hogy ne haragudjon az Úr, mert ez a nép hajlamos a rosszra. Tehát a jó és rossz fogalma a Törvény előtt is létezett. Ezt az az Áron mondja, aki saját kezével önti az aranyborjat, és semmi büntetést nem kapott érte, legalábbis személyesen nem, hanem nemzedékével együtt bűnhődött.
