HTML

Blogidegen

Friss topikok

  • Anita 23: Á biztosan, van ott még csak egy kis biztatás hiányzik?:-)Írj valamit ,nézd meg, mennyi olvasód le... (2013.03.06. 09:33)
  • : Szia alakul már a köd?:-)nagyon eltűntél:-)biztosan sok minden történik veled ,gyerekek jól v... (2012.08.13. 20:27)
  • : Hát ez a nagy szabad ország ,itt mindent szabad:-( (2012.07.17. 13:59)
  • : Vallásos vagyok hiszem hogy ami megvan irva bekövetkezik,együtt vagy külön... (2012.05.25. 20:29)
  • : Kedves Csaba, nem hiszem, hogy a bibliai teremtéstörténet Éden-kerti fejezetei lejátszódtak volna,... (2010.03.11. 22:16)

Címkék

2008.08.28. 23:48 ződség

A szenvedésről gondolkodtam. Pontosabban: a szenvedésről való gondolkodáson... Azon, hogy a keresztény igehirdetés ma is gyakorta választja el a szenvedést radikálisan a világ többi tényétől... Az mindig külön kategória. De vajon miért? Miért provokálja a szenvedés folyton a hitet? Hát... van elképzelésem, amit persze viszonylag egyszerűen is meg lehetne fogalmazni. De inkább a bonyolultabb utat választom:)

Azt hiszem, a keresztény ember tudatában élesen szembe kerül egymással a természeti világ könyörtelensége, személytelensége, szigorúsága és az isteni gondviselés hite. A természeti világ nincs tekintettel az egyénre, az érdemekre, a hitre. Szigorú oksági kapcsolatok uralják, és ennek mindenki alá van vetve. A hívő ember, mikor Istenről mint gondviselő Istenről tud, akkor valahol tudat alatt is arra szerződik vele, hogy a gondviselés kiemeli őt a természeti világ könyörtelen hatalma alól - aminek a végső és legcsattanósabb cáfolata természetesen a halál. A szenvedés pedig éppen ezért provokálja szüntelenül a hitet: mert azt üzeni, hogy a gondviselésről alkotott elképzelések módosításra szorulnak, ha az a vágy mozgatja őket, hogy Isten végre kiemelje az egyént a természeti világ oksági meghatározottságai közül...

Ugyanis Isten otthagy mindenkit a természetnek alávetve... Talán belenyúl itt-ott az oksági összefüggésekbe, de alapvetően nem ezt teszi... Alá vagyunk vetve - a hívő emberek is - egy személytelen erőnek, ami mindig is sokkal bonyolultabb (és kiábrándítóbb) magyarázatot kínál a világ megértéséhez, mint a metafizikai magyarázatok.

No: azt gondolom, ezért marad mindig is külön kategória a szenvedés a keresztény igehirdetés számára...

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vattamanygyula.blog.hu/api/trackback/id/tr896337785

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SA 2008.08.30. 00:10:38

Azt feltételezed ezzel, hogy a természet a szenvedés forrása a könyörtelen törvényeivel. Így a gondviselés tényleg csak a természetből való kiemelés lehetne. Viszont: nem maga a természet a gondviselés? A konzekvens törvények adják a fizikai lét kereteit és biztonságát. A szenvedés forrása meg nem inkább atermészten kívül van, az nem nagyon is emberi? Mi akarunk kiemelkedni a természetből, és ettől szenvedünk. Tehát pont fordítva, nem a gondviselés emel ki onnan. Ebben az aspektusban a szenvedés nem provokálja, hanem erősíti a hitet. Ezeket szinte szóról szóra, ahogy Te, úgy harminc éve ugyanúgy gondoltam. Maga a szenvedés formálja át a róla való gondolkodást.

SA 2008.08.30. 09:39:47

Hagytam magamat abba a csapdába is beleesni, hogy a gondviselés az a szenvedésektől óv, és nem az Életre tart meg a szenvedésen keresztül is, azaz: a szenvedés nem lehet a gondviselés eszköze? Zsolt 147, Lk 12,7, 22-32, stb.

2008.08.31. 14:38:30

Antal, én is úgy gondolom, hogy a természeti világgal meg kell békélni, és onnan (is) kell megérteni önmagunkat. Amiről a bejegyzésben írtam, az a keresztény gondolkodás, vagy inkább sok-sok keresztény igehirdetés egyik implikátuma, mikor a szenvedésről mint a világ tényeitől elkülönített jelenségről beszél.
süti beállítások módosítása